TISKOVÁ ZPRÁVA – Jak Češi pečují o své oblečení?

Brno, červen 2025 – Nejnovější vlna evropského průzkumu, který pro GINETEX realizovala výzkumná agentura IPSOS, ukazuje, že Češi mají v péči o textil jasno: chtějí šetřit. Jak při nákupu textilu, tak i při jeho údržbě. Symboly pro ošetřování oblečení sice dobře znají, ale dodržování instrukcí pokulhává – zejména kvůli tomu, že etikety často odstřihávají. V Česku je jejich dodržování primárně motivováno snahou o úsporu nákladů, zatímco ekologické hledisko hraje až druhotnou roli. Hlavním motivem správné textilní péče je především snaha prodloužit jeho životnost a vyhnout se poškození, méně už pak péče o životní prostředí.

Přehled hlavních zjištění pro Českou republiku:

  • 96 % oslovených Čechů si koupilo nějaký oděvní kus za posledních 6 měsíců
  • 21 % českých šatníků tvoří second-handové zboží
  • Pro 63 % oslovených je při nákupu nejdůležitější cena
  • Parametr kvality se letos dostal až na páté místo
  • 78 % lidí pravidelně odstřihuje etikety kvůli jejich nepohodlí
  • Instrukce k péči o textil dodržuje 60 % Čechů
  • Hlavní motivací pro dodržování instrukcí je udržet si oděvy co nejdéle v dobrém stavu
  • 85 % by uvítalo doplnění symbolů o psané vysvětlení, které by jim usnadnilo porozumění.
  • Zájem o digitální formu etikety je nízký – více než polovina se obává jejich snížené použitelnosti.

Češi přemýšlí nad tím, co si oblékají a mají jasná kritéria

Rozhodování při nákupu oblečení v Česku ovlivňuje především cena (63 %), komfort (63 %) a na dalších příčkách je poměr cena/výkon (54 %) a vzhled (51 %). Kvalita se dostala až na pátou příčku. Oproti poslednímu průzkumu z roku 2023 se pořadí změnilo na posledních dvou místech – kvalita pro nás byla důležitější. Letošní výsledku ukazují, že opět důležitost ceny. V minulém průzkumu to byl nejdůležitější parametr pro 59 % kupujících.

Češi kupují raději nové oděvy, second – handové zboží tvoří zhruba 21 % jejich šatníku, ale projevují se zde mezigenerační rozdíly. U mladých lidí jsou tyto oděvy zastoupeny až ve čtvrtině, oproti starší generaci, která má takovýchto výrobků maximálně 15 %. Při srovnání s celkovým výsledkem jsme o 1 % and průměrem, ale při detailnějším zkoumání zjistíme, že tato činnost nepatří mezi tak frekventované. Například ve Velké Británii si 62 % koupí nějaké oblečení ze second – handu jednou za půl roku. Každopádně oblečení nebo textil obecně patří stále mezi oblíbené komodity. Minimálně jeden kus si koupilo 96 % respondentů jak z Česka, tak i z ostatních zemí, které se účastnily průzkumu. Tyto výsledky jsou stejné i u ostatních zemí, které byly do průzkumu zahrnuty.

Při nákupu je pro nás důležitá velikost (99 % respondentů), materiálové složení výrobku (74 % respondentů) a značka kvality (56 %). Instrukce k péči o výrobek jsou až na čtvrtém místě s 51 %. Výsledky jsou obdobné, jako před dvěma lety, pouze značka kvality byla v minulém běhu o stupínek před instrukcemi k péči o výrobek.

Češi mají dlouhodobě vysokou znalost symbolů ošetřování. Velmi dobře rozpoznávají symboly pro praní (91 %) a žehlení (99 %), dokonce i u méně známého symbolu sušení v bubnové sušičce se dostali s 27 % správných odpovědí do čela této pomyslné soutěže. Oproti Evropskému průměru máme být na co hrdí – vaničku poznalo 87 % Evropanů, žehličku 97 % a sušičku jen 23 %.

Samotné dodržování instrukcí v praxi je ale problémem. Vždy je dodržuje jen 9 % respondentů, občas pak 51 %. Dohromady je to 60 % Čechů proti 68 % Evropanů. Nejčastějším důvodem pro nedodržování je to, že instrukce k péči spotřebitelé nemají, protože štítek odstranili. V Česku odstřihává cedulku alarmujících 78 % spotřebitelů.

Až 83 % českých respondentů uvedlo, že se o své oblečení a textil starají osobně, přičemž 60 % z nich deklaruje, že se řídí symboly ošetřování. Hlavním důvodem je touha udržet oděvy v dobrém stavu a prodloužit jejich životnost (50 %), následovaná snahou vyhnout se problémům při praní (30 %).
Čeští respondenti uplatňují při praní různá opatření, nejčastěji používají správnou dávku pracího prostředku (83 %), využívají maximální kapacity pračky (83 %) a pravidelně pračku čistí (80 %). Prádlo nejčastěji suší přirozenou cestou 53 % Čechů, nebo zvažují nákup ekologičtější sušičky a to ve 25 % případů. Čeští spotřebitelé omezují žehlení, nebo žehlí pouze nezbytné kusy v 66 %, nebo žehlí na doporučenou teplotu v 57 %. Ekologický motiv tohoto chování zůstává spíše okrajový, nejdůležitější jsou ekonomické úspory. Tato priorita je však jiná u mladých lidí.
Češi přivítali rozšíření symbolů o psané instrukce – 85 % dotázaných považuje tuto možnost za přínosnou, zejména kvůli lepší srozumitelnosti a menšímu riziku poškození oděvu.

Přestože fyzickou etiketu spotřebitelé odstraňují, přesun instrukcí na digitální etiketu (např. QR kód) vyvolává u 55 % respondentů v Česku obavy. Především mladí lidé se domnívají, že by to mohlo snížit pravděpodobnost, že se budou pokyny vůbec řídit. Tato snaha je ještě o něco silnější u Evropanů – až 58 % odmítá elektronickou etiketu.

Z průzkumu jasně vyplývá, že spotřebitelé symboly znají, ale často nevědí, co přesně znamenají – nebo se k nim kvůli odstřiženým etiketám už vůbec nedostanou. Chceme proto dál pracovat na osvětlování významu symbolů a podporovat používání mobilní aplikace. Kvalitní péče o textil nejen prodlužuje jeho životnost, ale také přispívá ke snižování environmentální zátěže.“

RNDr. Pavel Malčík, předseda SOTEX GINETEX CZ

Závěrem

Průzkum z přelomu roku 2024/2025, který pro GINETEX realizovala výzkumná agentura IPSOS potvrzuje, že čeští spotřebitelé mají zájem dobře pečovat o své oblečení. Zájem o odpovědnou péči je veden snahou zachovat si oblečení v co nejlepším stavu, ale brání tomu často absence štítku, který spotřebitelé v Česku tak rádi odstřihávají. Čeští spotřebitelé uplatňují řadu úsporných opatření, jejichž hlavním cílem je zejména úspora, ekologické dopady jsou až na druhém místě. Spotřebitelé se k digitální formě štítku staví zdrženlivě. Je třeba nadále pracovat na zvyšování povědomí o významu správné údržby textilu a posilovat znalost symbolů ošetřování.

O výzkumu

Výzkum realizovala agentura IPSOS pro GINETEX v prosinci 2024 ve 7 evropských zemích na reprezentativním vzorku 7 000 respondentů ve věku 18–65 let, které pokrývaly rovnoměrně různé regiony vybraných zemí a také gender. Česká část zahrnovala 1 000 respondentů.

O GINETEX a SOTEX GINETEX CZ

GINETEX je mezinárodní organizace, která vyvinula a je správcem symbolů ošetřování pro textilní výrobky. V České republice ji zastupuje SOTEX GINETEX, který svým členům, českým firmám, uděluje licenci pro používání symbolů údržby na etiketě oděvů. Tyto symboly jsou mezinárodní ochrannou známkou. SOTEX je vlastníkem jediné značky kvality pro textil QZ – Zaručená kvalita, která je součástí vládního programu Česká kvalita. SOTEX radí českým firmám, jak správně označovat výrobky v souladu s platnou legislativou a také dodržovat informační čistotu symbolů ošetřování, aby nedocházelo k jejich deformaci a přerušení informačního řetězce. SOTEX má nyní 850 členských firem.

Celou tiskovou zprávu si můžete stáhnout ZDE.