Jsme schopni uplést technologicky velmi náročné ponožky

Úspěch v podnikání vychází z nadšení a vizí zakladatele. Na začátku často slýchávali, že v textilní branži se nedá postavit velký byznys, že trh je přesycený a většina prodejců je odmítala zalistovat do prodeje. S výrobou ponožek začínali v garáži, vsadili ovšem na kvalitní materiály, individuální přístup k odběratelům a postupně si získali český trh. Vladislav Moravec, jednatel společnosti Moravec kvalitní ponožky s.r.o. se s námi v rozhovoru podělil o zkušenosti z podnikání a nastínil očekávání do dalších let.

Text: Jaroslava Chudá, Ing. Vladislav Moravec, MBA.  Foto: firemní

Společnost Moravec kvalitní ponožky na trhu působí déle jak 23 let. Vzpomenete si ještě na vaši první kolekci a jak velkou produkci máte dnes?

Měli jsme zkušenosti s prodejem, protože ponožky jsme od různých výrobců nabízeli v našem textilním obchodě.  To nás přivedlo na myšlenku vlastní výroby s vidinou vyšší ziskovosti. V roce 1998 jsme pořídili první pletací stroj, prošli jsme si třídenní školením se zaměřením na postup pletení a dokončování výroby ponožek. Ještě jsme dokoupili overlok (šicí stroj na sešívání špiček ponožek) a žehlení jsme realizovali běžnou žehličkou na prádlo. S nadšením jsme se pustili do výroby v naší garáži. Naše výrobní kapacita byla 70 párů jednobarevných klasických ponožek denně. Štěstěna nám ovšem nebyla nakloněna a ponožky v našem obchodě se přestaly prodávat. Zákazníci nám nedůvěřovali a možná tam byla i určitá nepřejícnost.

Já jsem v té době studoval třetím rokem ekonomickou fakultu na VŠB-TU Ostrava. Tehdy jsem se začal marketingově realizovat. Do školy jsem jezdil autem Škoda Forman plným zbožím a rozvážel ponožky jednotlivým prodejcům. Poptávka rostla, a tak jsme museli rozšířit výrobu o další technologie.  Najednou jsme měli tři mechanické pletací stoje a další jsme zakoupili nový elektronický pletací stroj ANGE 11.1. (Uniplet Třebíč) pro nás tehdy vrchol technologie. S novým pletacím strojem jsme mohli oslovit nový segment zákazníků – nabízeli jsme ponožky na míru s logem zákazníka. V současné době máme 35 plně elektronických pletacích strojů.

Výrobu, sklady a kanceláře máte ve Skrochovicích na Moravě. Kolik zaměstnáváte lidí a jaká je kapacita skladu?

Zaměstnáváme 20 lidí a naše výrobní kapacita je 5 500 párů denně. Pro naše stálé zákazníky udržujeme skladové množství ponožek v hodnotě přibližně deset milionů korun.  

Pletací, šicí, žehlící, etiketovací stroje – to vše je součástí vaší výrobny. Jak často investujete do modernizace technologií?

Naší dlouhodobou strategií je investovat do modernizace a obnovy technologií průběžně. Vlastníme špičkové italské stroje (Tecnopea – žehlení ponožek, Autotex – etiketovací dokončovací linka, Rosso -sešívání ponožek), které patří k tomu nejlepšímu, co lze v dnešní době pořídit a vlastnit. A právě jejich údržba a servis je velice důležitá pro zachování jejich dlouhé životnosti. Jakákoli jejich oprava je časově a finančně náročná, ale především díky jejich nefunkčnosti vznikají prostoje ve výrobním procesu. Proto se snažíme o bezporuchový provoz, který zajišťujeme předvídání možných chyb. Pracujeme na prevenci, aby k chybám nedošlo. Proto musí být celý výrobní proces na sebe navazující. Snažíme se mít vždy to nejlepší, co v danou chvíli můžeme mít. Díky moderním technologiím si udržujeme náskok před konkurencí. Snažíme se, aby byl zákazník spokojen.

Pravidelně navštěvujeme světovou výstavu ITMA, kde se seznamujeme s novými možnostmi výroby a technologií výroby. Díky tomu jsme schopni uplést technologicky velmi náročné ponožky, a z tohoto důvodů nás oslovují společnosti nejen tuzemské, ale také ze Slovenska, Rakouska, Německa, Ruska, Švédska, Finska, Velké Británie apod. Mezi naše zákazníky například patří: BMW, BOSCH, RUKKI, HEAD, BANDI, ALLIANZ, KOZEL, RADEGAST, VOLVO, SUBARU, INSPORTLINE a celá řada dalších významných značek.

Uvádíte, že k výrobě ponožek používáte kvalitní materiály. O které se jedná?

Materiály používáme minimálně s atestaci Standardu OEKO-TEX100. Téměř polovinu naší výroby tvoří ponožky z prvotřídní 100% česané bavlny. Mezi naše používané příze patří také bambusová viskóza a špičkové materiály z vlny jako je například Merino vlna – superwash, mercerovaná bavlna, DryTex, CoolMax, Siltex, a mnoho dalších funkční, technických materiálů. Každou cívku materiálu důkladně kontrolujeme. V případě špatného nasoukání jí ihned převineme, aby vlákno v ponožce bylo tak, jak má být. 

Hravost je nyní v kurzu. Kdo vám navrhuje kolekci vašich veselých ponožek?

Pečlivě sledujeme trendy, konkurenci a k tomu všemu přidáváme náš vlastní vkus. Veškeré naše designy vycházejí z charakteru rodinné firmy. Designy si vymýšlíme sami a na poradách vyhodnocujeme dílčí návrhy – takový brainstorming. Je to velice spontánní proces. Do motivů ponožek přenášíme zejména věci, příběhy, aktivity nebo motivy ze života. Vždy dbáme na naši originalitu.

Podléhají ponožky módním trendům?

Samozřejmě. Sledujeme trendy celou naší existenci firmy. V minulosti například společenský outfit mužů byl doplňován výraznou kravatou, která měla podtrhnout jeho image či osobnost. V dnešní době je tento trend právě o ponožkách. Díky ponožkám můžete vyjádřit mnohem víc, oslovit širší publikum. Naše ponožky nejsou jenom o designu, ale v první řadě musí být kvalitní a funkční. S našimi ponožkami zaujmete a vždy se v nich dobře cítíte. Krom trendových výrobků máme v nabídce také klasický styl ponožek.

Jak často nasazujete nové vzory/produkty do nabídky?

Vždy záleží na dané kategorii ponožek a na zákaznících, kterým jsou ponožky určeny. Máme řadu standardních ponožek, které jsou zařazeny do výrobního programu dlouhodobě, a právě módní výstřelky jsou předmětem naší tvořivostí. Dále naši tvořivost uplatňujeme k jednotlivým obdobím roku, jako je např. VALENTÝN, DEN MATEK, PONOŽKOVÝ DEN DOWN SYNDROM, VELIKONOCE, VÁNOCE. Vždy k těmto sezonním obdobím a dalším tematickým dnům v roce vymýšlíme specifické kolekce ponožek.

V čem jsou vaše silné stránky oproti konkurenci a kde máte případně rezervy?

V začátcích podnikání jsme často slýchávali, že v textilu není možné se prosadit. Za konkurenci jsem nikdy nebral asijské výrobky. Zaměřili jsme se pouze na české výrobce a velkoobchody. Udělal jsem si průzkum, jak reagují výrobci a velkoobchodnicí na různé poptávky zákazníků. Obvolával jsem jednotlivé společnosti a zjišťoval jejich možnosti. Mé otázky byly například: Jste schopni vyrobit ponožky s logem? Je možné vybrat si barvy přízí? Je možné mít na ponožce vlastní etiketu? Máte pro prodej výrobků nějakou podporu prodeje? Zjistil jsem mezery na trhu a ty následně vyplnil naším sortimentem.

Naší přednosti je zejména rodinný přístup nejen v rámci firmy, ale také směrem k našim zákazníkům. Snažíme se vždy budovat dlouhodobý vztah založený na důvěře a úctě. Vážíme si stejně zákazníka s odběrem stovek tisíc párů za rok, jako drobného odběratele z e-shopu. Všem se snažíme nabídnout maximum. Z toho plyne také maximální důraz na kvalitu našich výrobků ve výrobě – každá ponožka je minimálně pětkrát překontrolována.

A případné rezervy? Rádi bychom zakoupili nové stroje a zvýšili tak objem a úroveň výroby. Vždy jsme se snažili být o krok napřed před možnými požadavky zákazníků. Bohužel v současné situaci na trhu práce jsme tento projekt na pár měsíců pozastavili.

 

Sortiment máte pestrý – od bambusových ponožek, přes sportovní a dětský sortiment až po zdravotní ponožky. Která skupina je pro vás nejvíce profitabilní?

Zákazník je stále náročnější. Díky letité praxi v oboru jsme schopni na rostoucí požadavky úspěšně reflektovat a cílit nabídku na dílčí odběratele. Vyrábíme ponožky pro cyklisty, golfisty, hokejisty a ponožky pro běh. Každý segment, každý sport má své specifické ponožky, které se odlišují materiálem a technologickou výrobou. Každá skupina má své pro a proti, proto nelze zcela přesně říct, která ze skupin je pro nás nejvýnosnější.

Žádné mezičlánky? Opravdu jdou ponožky k zákazníkovi přímo z výroby?

Opravdu. Stejnou nákladovou rampou, kterou přijímáme materiál, opouští ponožky prostory naší výrobní haly a putují přímo k zákazníkům. Eventuálně do našeho skladu k prodeji.

Když jsem si v začátcích mapoval konkurenci, zjišťoval jsem mimo jiné, kde se dají jejich výrobky zakoupit. Většina uvedla textilní obchody nebo velkoobchody. Obě tyto skupiny možných odběratelů nás nechtěli zalistovat s tím, že trh je již ponožkami zasycen. Hledal jsem tedy jiné prodejní kanály.  Oslovil jsem obchody s potravinami, lékárny, pracovní pomůcky, trafiky a další možné zákazníky, kteří dosud ponožky neprodávali, případně jen okrajově. Dodal jsem jim prodejní modul (prodejní stojan), kde byly ponožky ucelené v nabídce a díky tomu se již „neválely“ po prodejně.  Budoval jsem lepší kulturu prodeje ponožek. Prodejny jsme vybavili nejvíce prodejným zbožím a dále jsme prodejcům nabídli službu zpětného odebrání (výměny) neprodejných párů a druhů ponožek. Zavedli jsme pravidelné zásobováním našimi obchodními zástupci. Tento model nabídky nás prosadil na celém českém a slovenském trhu.

V současné době se výrobní firmy věnují hodně otázkám šetrnějšího přístupu k přírodě. Jaký postoj k tomuto tématu zaujímá vaše společnost?

Jsme si vědomi dopadu průmyslu na životní prostředí. Snažíme se tak dělat maximum, abychom přispěli alespoň k částečnému udržení. Na celé výrobní hale máme umístěny solární panely, kterými si vyrábíme vlastní elektrickou energii. Ve výrobě se nyní snažíme používat ekologickou recyklovanou bavlnu pro některé typy ponožek. Etikety, které používáme, jsou v 90% případech vyrobeny z recyklovaného papíru. Využíváme výhradě LED osvětlení. Máme rekuperaci tepla – horkým vzduchem, který produkuji pletací stroje, vytápíme pomoci vzduchovodů zbytek výrobní haly a skladů.

Cílíte vaši produkci také na zahraniční trhy?

V minulém roce se nám zdárně podařila expanze vlastní značky MORAVEC Kvalitní ponožky s.r.o. na Slovensko. V oblasti zakázkové výroby expandujeme například do Německa, Rakouska, Ruska, Švédska, Finska, Velké Británie apod. Vyrábíme pro nadnárodní značky ze všech odvětví.

Pandemie již přes rok paralyzuje podnikatelské aktivity. Z této doby těží hlavně společnosti, které mají zavedený funkční systém prodeje přes internet. Jak si na poli elektronické komerce stojí vaše společnost?

V oblasti e-shopu na webu www.moravec-cz.com jsme zaznamenali velký nárůst prodeje již v posledních třech letech, kdy se tržby meziročně zvedaly i několikanásobně. Rok 2020 jsme ukončili výrazně nad našimi cíli a dle prvních měsíců letošního roku bude tento trend pokračovat. S rostoucím zájmem o náš sortiment však vzniká velký požadavek na funkčnost systému skladu. Proto letos připravujeme nový e-shop, včetně skladového systému, který bude pro zákazníky více intuitivní. Jeho spuštění předpokládáme již v dubnu.

Vaše výrobky se mohou pyšnit značkou „QZ – Zaručená kvalita“. Co musí ponožky splňovat, aby úspěšně certifikací prošly?

Ponožky musí být hlavně správně vyrobeny z kvalitních certifikovaných materiálů. Proto každému kroku ve výrobě věnujeme maximální pozornost a zároveň jednotlivé ponožky v každé etapě výrobního procesu kontrolujeme. Důležité je pro nás uvádět správné složení ponožek a informovat zákazníka o jejich údržbě. Díky tomu odběratel maximalizuje jejich životnost. Značka „QZ – Zaručená kvalita“ nám pravidelnými testy zaručuje, že ponožky jsou zdravotně nezávadné, že nejsou použity agresivní barvy a na druhou stranu vyzdvihuje znaky, které jsou zárukou kvality.

Na českém trhu je značka „QZ – Zaručená kvalita” bezmála 20 let. Kolik let již se společností SOTEX GINETEX CZ, která certifikáty uděluje, spolupracujete?

Již to bude celá řada let. Značku „QZ – Zaručená kvalita“ vnímám jako konkurenční výhodu. Je to certifikát zaručující kvalitní výrobu, kvalitní materiály a kvalitní reklamační systém. Dále nám značka pomáhá s řešením konkurenčních záležitostí, kde prokazatelně a nezávisle dokazujeme používané materiály co do jejich druhu i složení. QZ je nepostradatelná při obstarávání testů a přípravě nabídek pro státní zakázky atd.

Čím jsou pro vás certifikáty potvrzující kvalitu vašeho sortimentu přínosem?

Je to jedna z našich velkých konkurenčních výhod. Většina firem prezentujících se jako výrobce tuto certifikaci nemá. Například certifikát o materiálovém složení výrobků nám již několikrát pomohl umlčet konkurenci, která nás napadla kvůli značení a složení. Většina výrobců chce hlavně prodávat a není v jejich zájmu dokládat kvalitu podloženou certifikací. My si za našimi ponožkami stojíme naší vlastní značkou, a především jménem Moravec kvalitní ponožky s.r.o

Jak je značka „QZ – Zaručená kvalita“ vnímána u vašich odběratelů?

Je vnímána velice kladně. Jak jsem již zmínil výše, v našem odvětví je to naše konkurenční výhoda.

Uvítal byste, kdyby se označení  „QZ – Zaručená kvalita“ věnovala větší propagace ze strany státu? Samozřejmě. Určitě by pomohlo, kdyby se musely testovat veškeré importované ponožky z Asie a nepouštěly se do EU neprověřené ponožky. Přeci jen jde o zdraví lidí

Jaké jsou vaše marketingové a ekonomické výhledy do dalších let?

Chtěli bychom se více zaměřit na podporu a růst známosti naší vlastní značky MORAVEC kvalitní ponožky. Ze zkušenosti totiž víme, že pokud někdo vyzkouší naše ponožky, tak nám zachová přízeň. A to bychom měli více marketingově uchopit. Pandemií nás utvrzuje, že je potřeba se důrazněji věnovat e-shopu, kde vidíme naši budoucnost. Spojení známé a silné značky s kvalitním e-shopem nám zajistí udržitelnost naší společnosti na trhu. Z ekonomického hlediska očekáváme meziroční růst obratu o 15-17 %.

Nadále se chceme s našimi odběrateli a příznivci setkávat i osobně, proto pro ně organizujeme různé akce a dny otevřených dveří, kde všem zájemcům zpřístupníme celou naši výrobu. Každý účastník má tak možnost vidět, jak se z příze zrodí celá ponožka až po její expedici.

Navštivte náš nový e -shop a objevte naše výrobky. Vybere si každý.