V dnešní době řada dovozců parazituje neprávem na označení výrobce a pro zákazníky je těžké identifikovat původ zboží. Společnost Písecké lůžkoviny úspěšně buduje český brand a nadále rozvíjí textilní tradici v jižních Čechách. O výhodách konceptu od výroby až po prodej jsme hovořili se Stanislavem Houdkem, majitelem společnosti Písecké lůžkoviny.
Písecké lůžkoviny mají dlouholetou historii. Jak byste dnes představili vaši značku a její hlavní hodnoty?
Jsme českým výrobcem a prodejcem bytového textilu a na trhu působíme již 20 let. Naším cílem je dodávat kvalitní výrobky za rozumnou cenu a přizpůsobit se zákazníkovi i výrobou na zakázku. Dbáme na pečlivost při zvolení materiálů a průběžně své i doplňkové výrobky sami testujeme. Odměnou za naši práci jsou spokojení zákazníci, kteří se k nám rádi vracejí.

Které výrobky tvoří vaše stěžejní portfolio a co na nich vaši zákazníci nejvíce oceňují?
Stěžejní portfolio tvoří hlavně bavlněné, krepové povlečení, přikrývky, polštáře a sedáky na židle (křesla).
Zákazníci oceňují především stálou dostupnost vzorů – i po roce a déle si mohou v bavlněném nebo krepovém povlečení dokoupit výrobky stejného desénu. Stálost nabídky nejvíce oceňují hlavně klienti z řad ubytovacích zařízení, kdy tak nemusí neustále obměňovat celou várku lůžkovin.
Jak probíhá výběr materiálů a jaké standardy si ve výrobě sami nastavujete?
Režnou tkaninu si necháváme vyrobit přímo na míru dle našich požadavků, kvalitu si hlídáme, testujeme osobně i v rámci TZÚ. Důležitá je srážlivost a příjemnost materiálů. Za další je pro nás důležitá i osobní zkušenost s používáním daného výrobku.
Jak důležitá je pro vás česká výroba a jak si v praxi stojíte vůči dovozu levného textilu?
Pojem „česká výroba“ předznamenává kvalitu, kterou dnes lidé dokážou ocenit. Dovozové zboží je většinou lacinější, ale právě na úkor kvality.
Navíc dovoz trvá několik měsíců. My jsme daleko flexibilnější. Jsme schopni navrhnout vzor a ušít zboží z jednoho kilometru látky. Pokud je o něj zájem, pak jej zařadíme do nabídky. Tiskneme dle potřeby, což u dovozu není možné. Navíc jsme schopni rychleji reagovat i na větší objednávky.
Proměnil se váš sortiment nebo přístup k designu a funkcionalitě během posledních let?
Určitě je větší zájem o atypickou výrobu. Vzory navrhujeme ve spolupráci s designérem. Snažíme se držet širší spektrum vzorů a mít nabídku pro více věkových generací a skupin. Navíc pak kolekce inovujeme.
Zaznamenáváte změny v chování zákazníků – například větší důraz na původ, ekologii nebo zdravotní nezávadnost textilu?
Ano, hlavně ti, co už se jednou zklamali, se ptají na původ a certifikáty kvality.
Jak pracujete s tématem udržitelnosti a jaký je váš přístup k odpovědné výrobě? V dnešní době má největší zisk a nejméně práce konečný prodejce. Proto se snažíme oslovovat a prodávat koncovému zákazníkovi. Vidím výhodu ve výrobě od začátku až k prodeji koncovému zákazníkovi. Pak se dá čerpat i ze zpětných vazeb, které nám poskytují hodnocení. Naskýtá se nám díky tomu prostor pro vylepšování a inspiraci.
V naší firmě si zakládáme na tom, že jsme česká firma, pracují u nás pouze čeští zaměstnanci a klademe důraz na kvalitně odvedenou práci.

Jak pracujete s tématem udržitelnosti a jaký je váš přístup k odpovědné výrobě?
V dnešní době má největší zisk a nejméně práce konečný prodejce. Proto se snažíme oslovovat a prodávat koncovému zákazníkovi. Vidím výhodu ve výrobě od začátku až k prodeji koncovému zákazníkovi. Pak se dá čerpat i ze zpětných vazeb, které nám poskytují hodnocení. Naskýtá se nám díky tomu prostor pro vylepšování a inspiraci.
V naší firmě si zakládáme na tom, že jsme česká firma, pracují u nás pouze čeští zaměstnanci a klademe důraz na kvalitně odvedenou práci.
„Odměnou za naši práci jsou spokojení zákazníci, kteří se k nám rádi vracejí.“ Říká Stanislav Houdek, majitel firmy.
Jste držiteli značky QZ – Zaručená kvalita. Jaké konkrétní požadavky na kvalitu musely vaše textilní výrobky splnit, abyste značku získali? Naše výrobky jsou vhodné pro dospělé a děti do 3 let. Musely splňovat požadavky na srážlivost, 2 ze 3 řad jsou vhodné pro praní na 90 °C, takže vyhovují i hygienickým normám – např. pro zdravotnictví.

Co pro vás bylo hlavní motivací pro získání značky?
Cílem bylo rozšíření klientely a zlepšení kvality výrobků. Našim zákazníkům jsme chtěli deklarovat nezávadnost, a především hygienickou udržitelnost.
Vnímáte rozdíl v poptávce po produktech označených značkou QZ oproti ostatním?
Ano, určitě to vliv má. Obzvlášť pokud je zboží navíc certifikováno v ČR, budí u zákazníků větší důvěru. Proto stále pracujeme na tom, aby certifikovaných výrobků z naší strany přibývalo.

Jakým způsobem komunikujete značku QZ svým zákazníkům?
Uvádíme ji na našich stránkách, v reklamních kampaních a v blogových článcích. Navíc ji máme na etiketách.
Jak důležitá je pro vás zpětná vazba od zákazníků a jak s ní pracujete ve vývoji nových produktů?
Zpětná vazba je samozřejmě velmi důležitá. Výrobky testujeme i sami a zabýváme se názory zákazníků. Neustále tak vymýšlíme nové vzory a sledujeme trendy.
Před 20lety stačilo prodávat např. jeden druh prostěradla a dnes jich máme několik druhů. Nechceme slevovat z kvality. Zatím vnímáme jako velký problém, že někteří prodejci pouze překupují, ale pro získání věrohodnosti české firmy v očích zákazníka se neoprávněně vydávají i za výrobce.
A co plány do budoucna?
Víme jediné, chceme si zachovat rodinnou tradici. Mít prostor a čas řídit vlastní výrobu a hlídat kvalitu výrobků. Chceme být pyšní na to, že jsme z jihočeského Písku – města s vyhlášenou textilní tradicí. Je nám ctí, že naše firma Písecké lůžkoviny, se této tradice drží a nadále ji buduje.
Děkujeme za rozhovor. Dotazy připravila Jarka Chudá z vydavatelství 1.Press Real Group, spol. s r.o., e-mail chuda@1prg.cz, odpovídal Stanislav Houdek, majitel firmy.