Trendy české tepláky, které si zamilujete

Když navštívíte jejich e-shop budete mít chuť doplnit šatník celé rodině. Značka Farmers si získala své zákazníky převážně kvalitními materiály, funkčními střihy a širokou škálou moderních motivů. Eva Němcová, majitelka společnosti navíc vsadila na individuální přístup k odběratelům, což velmi efektivně doplnilo politiku firmy. V rozhovoru zavzpomínala na své začátky podnikání a nastínila ambice do dalších let.

Text: Jaroslava Chudá, Eva Němcová foto: firemní

Vaše společnost působí na trhu od roku 2005. Co bylo hlavním impulsem pro podnikání v oděvní branži?

Na mateřské jsem začala šít propracované oblečení pro své děti. Bavilo mě hrát si se střihy a díky tomu nosily moje děti něco jiného než jejich vrstevníci. Má tvorba vzbuzovala zájem blízkého okolí a postupně začaly chodit poptávky. Nicméně, když jsem přišla s myšlenkou, že budu v rámci podnikání vyrábět kvalitní české tepláky, většina známých se mi vysmála. Domnívali se, že kvalita nemůže být prioritou zákazníků, že většina hledí na cenu.  Předhazovali mi tepláky za stovku z tržnice, kterým nemohu konkurovat. Já ovšem nehleděla na cenu, ale vsadila jsem na kvalitu. Měla jsem plán a víru, že to půjde. Byla jsem přesvědčena, že český zákazník na to bude slyšet. Pochybnosti mých známých byly pro mě silným hnacím motorem. Chtěla jsem všem dokázat, že na trhu je místo pro každého, kdo dělá věci poctivě a nežene se jen za vidinou rychlého zisku. Zní to jako klišé, ale já tomu věřím. Jinak bych se nikdy nepustila do výroby nelevných českých tepláků, mikin a triček právě v době asijské textilní invaze. Přestože jsem studovala ekonomii a marketing, šití mám v krvi. Moje maminka, která šila celý život, mi byla vzorem. Díky ní jsem si své první kalhoty ušila v devíti letech.

V nabídce máte dětské, dámské i pánské oděvy. Které z nich jsou hlavním pilířem vašeho byznysu?

Stále šijeme především dětské oblečení. Když jsem s výrobou začínala, šila jsem jen pro děti do tří let, protože mé děti byly v tomto věku. Jak rostly, velikostní nabídka se rozšiřovala. Postupně přicházely také požadavky od našich spokojených zákazníků, že by chtěli trička, jako mají jejich děti. Když se počet poptávajících zvyšoval, zařadili jsme sortiment pro dospělé do našeho e-shopu. Postupně jsme sortiment rozšířili také o oblečení na jógu či do fitka.

Zaměřili jste se také na sortiment z bambusu, jak si stojí v oblibě u české klientely?

Když jsem před mnoha lety hledala u našeho hlavního dodavatele – pletárny Moraviatex materiál, který by byl přírodní alternativou funkčních triček, mohla jsem jen doufat, že právě bambusová viskóza bude ta správná volba. Dnes můžu říct, že byla. Od té doby uplynulo asi deset let a „bambusových“ zákazníků stále přibývá. Já sama mám bambusové oblečení ráda, hlavně pyžama a trička. Proto se mi tato kolekce dobře nabízí a prodává.

Jak často nasazujete nové kolekce a kde pro ně čerpáte inspiraci?

Kolekce vytváříme průběžně po celý rok a respektujeme sezonní vlivy. Na jaře je to více o krátkých rukávech a nohavicích, lehčích softshellech a tenčích tepláčcích. Na podzim šijeme spíše teplejší věci. Ale protože naši zákazníci nakupují celý rok vše, není to striktně dané. Snažíme se nabídku doplňovat hlavně o nové zajímavé vzory a střihy. Prioritou je vždy univerzálnost, široké využití a co nejdelší nositelnost. Jsem ráda, když dětem oblečení sedí, ale přitom z něj hned nevyrostou. Inspirace přichází současně s novými materiály. Mám to štěstí, že když se na nějaký vzor podívám, hned vidím, co z něj ušijeme.

Šijete z kvalitních materiálů. Zákazníkům nabízíte variabilitu velikostí a individuální přístup, kdy si mohou změnit barvu materiálu či délku rukávu a nohavic. Do jaké míry je tento velkorysý přístup zatěžující pro vaši výrobu?

Už když jsem s podnikáním začínala, bylo jednou z mých priorit, aby oblečení dětem hlavně co nejlépe sedělo. Ano, je to zatěžující a bere to čas. Sama si dobře pamatuji, jak těžko jsem sháněla pro své děti a vlastně i pro sebe padnoucí oblečení. Spousta dětí se vymyká klasickým tabulkám, a to oběma směry. Máme mnoho zákazníků, kteří jsou extrémně tencí, ale i ty s opačným problémem. Nevidím důvod, proč by si měli kupovat o tři čísla větší velikost, jen proto, aby je netlačila guma v pase. Často stačí malá úprava a děti i jejich maminky jsou hned spokojenější. V současné době už máme s úpravami na míru tolik zkušeností, že se staly vlastně rutinou. Je to spíše o předcházející komunikaci se zákazníkem než o samotné úpravě. Netýká se to jen dětí. Je logické, že pán, který má velikost L a měří 165 cm nemůže mít stejně dlouhé rukávy či nohavice jako ten, co měří 190 cm. Tak mu je prostě zkrátíme nebo prodloužíme. Je to jen pár centimetrů, které usnadní život a udělají radost.

Eva Němcová

Nad rámec výrobní činnosti se věnujete také prodeji sortimentu pro švadlenky. Máte od nich zpětnou vazbu ohledně jejich tvorby?

Bohužel v této oblasti mám opravdu ještě hodně velké rezervy. Chtěla bych se jí věnovat více, ale z časových důvodů ji tak trochu zanedbávám. Stále je pro mě prioritou naše výroba před čistým prodejem materiálu. Ale věřím, že v nadcházejících měsících se najde více času.

Každoročně roste váš obrat. Co je hlavním klíčem úspěchu?

Dříve tomu tak bylo.  V době, kdy šel obrat stále hodně nahoru, přišlo rozhodování, jak se budeme dál rozvíjet. Stála jsem na rozcestí. Větší firma znamenala více zaměstnanců, zásob a samozřejmě i zákazníků. Malá zas nabízela stabilizaci a zachování individuálního přístupu. Tehdy jsem po dlouhém přemýšlení dospěla k závěru, že věnovat se zákazníkům je pro mě více než anonymní masový prodej. Nejsem žádný velký ředitel. Mám ráda svou práci. Zaměstnance beru jako přátele a každý kousek oblečení, který vyrobíme, mám ráda. Těším se z lidí, kteří naše oblečení nosí. Klíč k úspěchu? Spokojený zákazník. A já se snažím využívat všechny možnosti k tomu, abych měla spokojených zákazníků dostatek.

Jste aktivní na sociálních sítích. Na Facebooku vaši značku @farmers.cz sleduje více jak 10 000 uživatelů, na Instagramu máte kolem 1600 příznivců. Jak se vám podařilo dosáhnout, tak rozsáhlého publika?

Na FB jsme aktivní už mnoho let, ještě od dob, kdy ho tolik lidí nevyužívalo. Za ty roky se nasbírala spousta fanoušků, kterým se značka FARMERS líbí. Určitě k tomu přispěly i kampaně na propagaci značky, které máme spuštěné s minimálním rozpočtem už několik let. S Instagramem to nemám ještě tolik zvládnuté. Snažím se mu věnovat v současné době, ale popravdě to bude chtít jiný přístup.

Prodejní showroom a výrobu máte v Kyjově. Kdo vám navrhoval velmi vkusný interiér prodejny?

Děkuji za pochvalu. Nebylo to složité. Limetkově zelená v kombinaci s bílou byla jasná volba. Jsou to naše firemní barvy. Koberec musel být, protože děti se potřebují po něčem válet, když si zkouší tepláky. Trávím zde většinu svého času, protože je to současně moje kancelář. Chtěla jsem, aby tam bylo mě i mým zákazníkům co nejpříjemněji, a to se povedlo.

Který prodejní kanál je silnější? E-shop nebo kamenná prodejna?

Stoprocentně vede v prodeji e-shop. Prodejna slouží převážně jako showroom. Od počátku podnikání jsem chtěla prodávat přes e-shop a vše k tomu směřuji i nadále.

Máte ambice vstoupit na zahraniční trhy?

Možná jednou, ale v současné době se věnuji českým zákazníkům. Vím, že pro vazby se zahraničím musím ještě mnohé doladit. Zde mám velké rezervy. Před pár lety jsem dva roky po sobě jdoucí vystavovala na veletrhu v Německu, ale zjistila jsem, že na to nejsem z výrobního hlediska připravená. Všechny uzavřené kontrakty jsme vyřídili, ale byla jsem ráda, že to bylo za mnou. Byla to velmi cenná zkušenost, která mě ujistila v tom, že o naše oblečení je v zahraničí zájem. Spolupráce se zahraničím vyžaduje pečlivou přípravu a plán pro zajištění plynulé výroby ve větších objemech. Až nastane správný čas začneme rozšiřovat region působnosti.

Vaše výrobky jsou označeny certifikátem „QZ – Zaručená kvalita“. Kdy a proč vznikla potřeba projít testováním kvality vašich produktů?

Chtěla jsem, aby zákazníci věděli, že děláme opravdu kvalitní oblečení. Myslím, že jsem byla mezi prvními, kdo toto označení začal používat. Ráda na to vzpomínám. Mohla jsem se pyšnit QZetkem a zákazníci na to už od začátku hodně slyšeli. Nechala jsme si hned udělat visačky a každý výrobek jimi označila. Proč jsme se do testování zapojili? Od začátku jsem chtěla vyrábět kvalitní české tepláky z kvalitních českých materiálů. Testování našich výrobků bylo jen dalším logickým krokem, jak ukázat zákazníkům, že to s kvalitou myslím opravdu vážně.

Posunula značka „QZ – Zaručená kvalita“ vaše podnikání kupředu?

Bezpochyby. Mnozí z našich zákazníků kupují oblečení FARMERS jen proto, že je české a označení QZ tomu dává modročervený punc.

Licenci získáváte na 3 roky, poté je nutné kvalitu výrobků opět ověřit zkouškami. Je pro vás tento proces obnovy náročný?

Neřekla bych. Vzhledem k tomu, že mám od prvopočátku podnikání jednoho hlavního dodavatele materiálu, českou pletárnu Moraviatex, která si sama nechává materiál pravidelně certifikovat, tak se nemusím obávat žádných komplikací. Naopak jsem ráda, pokud vím, že materiály jsou v pořádku a nemusíme mít obavy z nich vyrábět i pro miminka.

Společnost SOTEX GINETEX CZ, která certifikát jakosti uděluje, působí na trhu 25 let. Jak jste vnímala označení kvality jako konečný spotřebitel před rozjezdem vašeho podnikání?

Vyrostla jsem v rodině, kde se kupovalo méně, ale zato kvalitnější produkty. V tomto duchu nakupuji dodnes. V jednu dobu vyběhlo hodně log v českých barvách a všechny něco hlásaly. Začala jsem se zajímat o to, co která deklaruje. Když jsem později hledala cestu, jak deklarovat kvalitu našich výrobků, byla pro mě značka QZ jednoznačnou volbou!  

Více na www.farmers.cz.